Saturday, September 22, 2012

Cinta itu milik Allah [4]

16 Mac 1993

Amman , Jordan

Seperti yang dirancang , Hafiz dan Ammar bersiar-siar mengelilingi bumi yang penuh barakah itu.

Hafiz : Ammar , aku penatlah. Kat situ ada bangku. Jom duduk.

Ammar : Alah , kau ni. baru sikit dah penat. Yelah , jom duduk. Aku pun penat sebenarnya.

Hafiz : Eh , tadi aku dengar kau kutuk aku. Hmm.. Maybe aku salah dengar kot.

Ammar memandang Hafiz dengan jelingan maut yang menikam.

Ammar : Kau ni. Cukup-cukuplah menganjing aku.

Hafiz : Eh , kau terasa ke? Hahahaha

Ammar : Ha! Ketawalah , dah penat bagitahu aku.

Hafiz : Kau ni peliklah.

Ammar : Eh , cepatlah! Aku nak jalan jalan lagi ni. Tak puaslah. Esok dah tak de masa , tak sempat.

Ammar bangun dari bangku sambil menarik lengan Hafiz

Hafiz : Hah? Alah , kan baru duduk.

Ammar : Jomlah. Kau ni macam orang tualah. Baru sikit dah tak larat.

Hafiz : A'ah. Makin beranjak tahun , makin meningkatlah umurku , betul tak?. Sebab tulah aku ni mudah letih.

Ammar : Kau ni bisinglah. Cepat!

Hafiz : Baiklah. Jom.

Mereka berjalan berinringan. Setelah beberapa langkah mereka berjalan , tiba-tiba.. BAP! Ammar terlanggar seorang wanita.

Wanita : اسف..اسف.. [ Saya minta maaf]

Hafiz : لا بأس.[Tidak mengapa]

Wanita : شكرا جزيلا , اخ. [Terima kasih , akhi]

Hafiz : عفوا [sama-sama]

Ammar terdiam tatkala melihat wanita itu berkata. Sungguh sopan dan manis tutur bicaranya.

Hafiz : Dah..Kau ni kenapa? Terlopong macam tak pernah tengok perempuan je.

Ammar tersedar dari lamunan..

Ammar : hah?! Eh , mana ada! Aku kagum tengok kau pandai bahasa Arab. Nanti kau ajar aku , ye.

Hafiz : Aku cakap benda yang aku tahu. Tu basic je. Perkataan tu aku belajar waktu sekolah rendah lagi. Yang tadi kau diam asal? Kau yang terkena , aku yang cakap.

" Nasib baik dia tidak tahu. Kalau tak , kantoilah yang aku terpegun dekat perempuan tadi. Eh , siapalah Dia ea? Suaranya lembut , jarinnya runcing , mesti wajahnya cantik. Kenapalah dia berpurdah tadi?" desis hati Ammar.

Hafiz : Ammar , kau ni dengar tak apa aku tanya tadi?

[Bersambung]

Watak:

Ammar Fahmi (abi)
Sarah Farhana (ummi)
Nawra Aulia (anak abi ummi)
Najmi Hakimi (abang nawra)
Hafiz (kawan Ammar)
Farhan (kawan Ammar)
Julia Hana (kawan Nawra)
Nurul Jannah (kawan Nawra)


ً
Moga Allah redha ^^