Sunday, October 21, 2012

Dakwah itu tanggungjawab

Bismillah..


Pesan Rasulluah

 " Sampaikan seruanku walau sepotong ayat "

Pejam celik , pejam celik , exam dah dekat. Hitung kira hari , mashaAllah , exam esok!
'Cepatnya masa berlalu' desis suara hati. Itulah masa , terus bergerak. Meninggalkan siapa yang terjatuh. Tidak pedulikan siapa yang tersungkur. 

Tapi , kenapa hatiku sentiasa terus menginginkan menekan aksara? Menghadap komputer riba? Kenapa ku rasakan tulisan ini semakin kering? Baik status di facebook , mahupun entry di blog dan juga tweet di twitter? Kesuntukan masa adalah jawapan yang tepat. Sibuk untuk belajar. Belajar. Belajar. Belajar.

Ketika aku melayari web2 islami dan juga blog2 awesome , ku terbaca  entry ukhti rehanazman , qalbuku bagaikan tertusuk. Menyirap terus di fikiran. Ya Allah , ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Study memang no.1 tapi dakwah bukan no. 2. Aku ini bukan jenis yang pandai berbicara , tetapi aku hanya mampu melaksanakan tugas ini melalui penulisan. Baik menggunakan pena , mahupun menekan aksara.

Ya Ilahi , aku ingin menjadi hambamu yang solehah wa muslehah. Sentiasa membawa mereka ke jalan yang benar , membimbing mereka ke jannahMu. Nafiun Li Ghairihi. Bermanfaat kepada orang lain. Eh , kejap!
Nak bimbing orang , hati kita dah dibimbing belum? Hatiku berbicara halus. InshaAllah , selagi kita masih mengingati Allah , melakukan amar ma'ruf nahi mungkar.

Jika kita diuji dengan apa yang kita dakwahkan , itu tandanya Allah sedang mendidik hati kita agar melakukan apa yang kita perkatakan.

Lagi satu! Bila kita sudah menyampaikan , jangan lupa tunaikan setiap apa yang kita perkatakan. Diri kita ibarat cermin yang menjadi tontonan ramai. Cara kita bercakap , perlakuan itu semua menjadi ikutan ramai.

 

Moga Allah redha ^^