Friday, October 12, 2012

" I have Allah. That's enough"

Bismillah..


أشهد أن لا اله الا الله , وأشهد أن محمد الرسول الله

Setelah kamu mengucap syahadah , bermakna kamu telah berjanji dengan Allah bahawa tiada lagi tuhan selainNya dan Nabi Muhammad pesuruh Allah.


Jadi , Allahlah tempat kita memohon pertolongan , Allah jugalah tempat kita berkongsi cerita hati , Allah jugalah kita patuh kepada arahannya.

 Allah itu sangat hebat. Allah akan beri kita dugaan yang bertimbun-timbun seperti buku dihempap dengan buku lain di atasnya. Sangat berat! Tetapi , Allah menguji hambaNya mengikut kemampuan seseorang itu. Allahu Rahim , ingat itu!

Tanggungjawab kita sebagai seorang muslim? Eh , silap. Seorang khalifah? *Sama je*

Tugas seorang muslim yang pertama ialah 
Letakkan Allah dalam hati kita sebagai cinta teragung. Jadikan Allah cinta pertama dan cintai Dia melebihi segala isi dunia yang fana’ ini.
Yang kedua

Perbaiki diri kita , kemudian seru yang lain. Kekadang kita rasa seperti janggal untuk menyeru orang lain melakukan suruhan Allah. Takut persepsi orang terhadap kita lain. Tapi , ingatlah firman Allah:

" Jika kamu menolong agama Allah , maka Allah akan membantu dirimu pula dan menetapkan kedudukanmu. " [Muhammad:7] ♥

Ana teringat kata-kata Dr.Adnan yang dikagumi a.k.a. guru kaunseling yang paling OOUHHSOME ketika Program MABIT

Jika kita inginkan keredhaan manusia , kita tidak akan mendapat keredhaan Ilahi. Jadi , tidak perlu kesahkan pandangan orang. Pandangan Allah yang utama.

*garukepala*

Tak perlulah garu kepala. Ayat tu kan mudah. Kalau kita kesahkan pandangan orang kepada kita [pendakwah/penyeru] , itu bermakna kita takut maruah kita tercalar.

Andai kita gelisah , resah , takut , ucaplah:

حسبن الله ونعم الوكيل- Cukuplah Allah sebagai pelindung kami dan Allah adalah sebaik-baik penolong.
Kata sahabat Ibnu ‘Abbas, ia berkata bahwa “hasbunallah wa ni’mal wakiil” adalah perkataan Nabi ‘Ibrahim ‘alaihis salaam ketika beliau ingin dilempar di api.

Kata-kata ini diucapkan oleh Nabi Ibrahim ketika baginda ingin dilemparkan ke dalam api. Baginda memohon kepada Allah. Sesungguhnya , Allah itu maha mendengar.

Kata penutup

Amin ya Rabbal A'lamin

Moga Allah redha ^^