Friday, July 10, 2015

Reflection




"CERMIN adalah salah satu medium untuk kita mengenal rupa dan diri kita. Sifat cermin adalah reflek. Ia refleksi pada segala apa yang kita lakukan dan simbolik kepada kenalnya diri.

MIMPI wujudnya wanita itu hanya KIASAN untuk menyampaikan yang bila kita melakukan sesuatu perlulah ikhlas semata-mata kerana ALLAH.

Bila kita benar-benar kenal siapa diri kita, segala perbuatan kita pasti menjurus kepada keikhlasan hati atas segala perbuatan baik kepada Makhluk dan Tuhan.

Pada mulanya lelaki tersebut tidak nampak perbuatan baik yang wanita itu lakukan. Mungkin disebabkan kehidupannya sebelum ini
membuatkan fikirannya sentiasa merasa pelik dan janggal apabila melihat sesuatu perbuatan baik.

Dan setelah cermin itu berada ditangannya, barulah dia mengerti perbuatan yang di lihat tadi adalah perbuatan-perbuatan
baik wanita tersebut. Maka dengan itu jugalah dia tidak lagi nampak dirinya dalam cermin tersebut bagi menyatakan 'la hawla wala quwwata illa billah'.

Bila hati telah yakin menyatakan segala perbuatan semata-mata kerana Allah maka sifat-sifat takwa iaitu 'Takut pada Allah' dan 'Akhlak yang baik sesama makhluk' saling reflek (sifat cermin) antara satu sama lain bagi menjadikan iman seseorang menjadi sempurna dimata yang Maha ESA.

InsyaAllah, mudah-mudahan kita tergolong di kalangan insan-insan yang mempunyai iman yang sempurna. Amin."

Moga Allah redha ^^